Ing. Drahomír Běťák
organizační a ekonomický poradce
Karla Čapka 2309/11,  697 01  Kyjov
IČO: 42307384
Živnostenský list vydán MěÚ Kyjov pod č.j. ZIV/3214/2008/Vav/2

Pam5 - verze 197.03 z 2024-03-31

Změny ve funkcích programu

Statistický výkaz Škol P1-04
(jen pro organizace z resortu školství)
Jak již bylo uvedeno v předminulé verzi 197.01 z 2024-01-31, ve výkazu dochází od 1. ledna ke dvěma změnám. Pro usnadnění orientace v problému jsou zde doslovně znovu popsány:
1. Výkaz reflektuje zásadní změnu ve financování organizací resortu MŠMT: Nově jsou náhrady za DNP vyplácené zaměstnavatelem v prvních 14 dnech nemoci financovány nikoliv z ONIV jako dříve, ale z dotace na platy (u normálních zaměstnanců) nebo z dotace na OON v případě nemoci dohodářů.
O této změně bylo pojednáno již ve verzi 196.02 z 2024-01-07, zde odstavec 'Změna účtování náhrad za DNP a souvztažně s tím i statistických výkazů MŠMT pro rok 2024', který doporučuji znovu detailně prostudovat. Náhrady za DNP se uvádějí v oddílu č. I, zde nově zavedené řádky 0136 (náhrady hrazené z prostředků na platy) a 0137 (náhrady hrazené z prostředků na OON) a oddílu č. III, zde obdobně řádky 0384, 0385 pro pedagogy a řádky 0386, 0387 pro nepedagogy. Zde je třeba znovu upozornit na to, že do výkazu se vykazuje jen ta část náhrad za DNP, která je hrazena ze státního rozpočtu. Dá se očekávat, že ministerstvo bude chtít tu část náhrad, která je hrazena ze SR, podrobně dokládat. K tomu účelu byla do programu doplněna nová sestava Náhrady DNP ze SR a z 'Jiných zdrojů', blíže viz stejnojmenný následující odstavec (rozuměno v Popisu tehdejší verze 197.01). Je třeba zdůraznit, že ve výkazu (a stejně i v účetnictví) se mohou vykazovat jen náhrady DNP financované ze státního rozpočtu. Náhrady financované z Jiných zdrojů (ostatní zdroje, doplňková činnost, rezervní fond, refundace, ...) nemohou být z rozpočtu na platy (příp. OPPP) hrazeny ani vykazovány ve výkazu P1-04!!! Nesprávně vykázané náhrady budou pravděpodobně posuzovány jako porušení rozpočtové kázně se všemi dopady z toho plynoucími!!! Zdroj financování náhrad za DNP se proto nově musí v programu zadávat pro každou náhradu. Podrobná metodika tohoto zadávání viz odstavec 'Úprava Rozúčtování mzdy na položkách O0491 Rozúčtování č. 1 až O0507 Rozúčtování č. 17' v tomto dokumentu (rozuměno v Popisu tehdejší verze 197.01) níže.
2. Byla zřízena samostatná funkce 156 Školský logoped, která byla tímto vyčleněna ze Speciálních pedagogů. Nová funkce byla ve výkazu přidána do oddílů III., V. V programu byla v nabídce funkcí na položce 'O0430 FUNKCE' tato funkce doplněna. Uživatelé si musí u těchto zaměstnanců s platností od 1. ledna funkci změnit.
V předchozí verzi byla vydána předběžná verze výkazu. Tamtéž bylo ale upozorněno, že výkaz zatím nebylo možno otestovat na webu MŠMT. Až následně byla pro programátory ministerstvem na webu možnost kontroly zpřístupněna. Při testování pak byly odhaleny a opraveny následující chyby:
1. Řádek '0343 platy zaměst. celkem bez ved. zaměst.' byl uváděn v Kč namísto v tisících Kč. V XML souboru to ale bylo správně.
2. V oddílu VII nebyly vyplňovány následující řádky nepedagogů:
  • '0705 prům. přepočtený počet'
  • '0706 platy v tis. Kč'
  • '0709 pro nepedagogické zaměstnance'
a obdobné řádky též v oddílu IX.
3. Nově doplněné řádky týkající se náhrad DNP (řádky 136,137, dále 384,385, a 386,387) byly v některých kombinacích vstupních údajů chybné.
Doufejme, že při prvním použití uvedeného výkazu za 1. kvartál bude již všechno v pořádku.
Opravy chyb, změna sestavy
  • Za některých okolností nefungovalo nově zavedené rozúčtování Náhrad za DNP, přestože bylo správně zadáno. Týkalo se to převážně těch případů, kdy rozúčtování náhrad bylo přidáno přímo na Kartu rozúčtování normální mzdy. V této verzi je chyba opravena. Nové zpracování příslušných sestav (Rekapitulace, nově zavedená sestava Náhrady DNP ze SR a z 'Jiných zdrojů') by mělo být správné.
  • Odvod do FKSP: Až do dnešní aktualizace nebyl vůbec řešen převod odvodu do FKSP z převáděných Náhrad za DNP. Chyba se týkala jen těch náhrad, které byly rozúčtovávány do Hospodářské činnosti nebo Ostatních zdrojů. Celková výše odvodu do FKSP za firmu ale byla vždy správná; jen ta část odvodu z náhrad DNP, která se měla převádět do Jiných zdrojů, zůstala ve státním rozpočtu.
    Nové zpracování příslušných sestav (Rekapitulace, nově zavedená sestava Náhrady DNP ze SR a z 'Jiných zdrojů' viz následující odrážka) by mělo být správné.
  • Do nové sestavy 'Náhrady DNP ze SR a Jiných zdrojů' (zavedena ve verzi 197.01 z 2024-01-31) byly doplněny sloupce odvodu do FKSP nazvané 'FKSP ze SR' a 'FKSP mimo SR' potřebné k dokumentaci rozúčtování tohoto odvodu v účetnictví.
Ještě k nově zavedeným příspěvkům na penzijní pojištění
(jen pro rozpočtové a příspěvkové organizace)
Od ledna 2024 vznikly nové pojistné produkty penzijního připojištění. Zákon umožňuje, aby zaměstnavatel svým zaměstnancům na tato pojištění přispíval. Je sice jako dříve možno přispívat jednak z nákladů a jednak z fondu FKSP. Zpřísněné zásady čerpání fondu FKSP ale výrazně omezují možnost čerpání fondu jinak, než právě na penzijní pojištění zaměstnanců. Zaměstnavatelé jsou tedy tímto nuceni čerpat tyto příspěvky právě jen z fondu FKSP. Mzdový program zdroj čerpání tohoto příspěvku nijak nediferencuje. Příspěvek hrazený z FKSP se zadává úplně stejně jako z nákladů. Rozdílná je pouze jeho interpretace z Rekapitulace mezd do účetnictví. Menší problém je v tom, že program tento příspěvek jednotlivým penzijním fondům odvádí v příkazu k úhradě z účtu běžného. Pokud má organizace samostatný bankovní účet pro prostředky FKSP, pak je nutno následně peníze ručním příkazem převést mezi oběma účty. Stačí samozřejmě poslat jedním řádkem příkazu celou sumu za všechny zaměstnance.
Nově se ovšem nabízí jiná možnost:
Jak je dostatečně známo, vládní Konsolidační balíček s platností od 1. ledna 2024 bez náhrady zrušil Vyhlášku Ministerstva financí č. 114/2002 Sb. o fondu kulturních a sociálních potřeb. Toto zrušení má mimo jiné také následující dopad: Příspěvkové organizace již nejsou povinny vést prostředky FKSP na samostatném bankovním účtu. Tuto povinnost totiž zavedla až v roce 2002 zmiňovaná vyhláška. Do té doby neexistovala. Já se mohu pouze domnívat, že tato povinnost pro příspěvkové organizace se do vyhlášky dostala pouze díky nekompetentnosti jejího autora. Na vysvětlení: Pro rozpočtové organizace je vzhledem k jejich metodice účetnictví samostatný účet pro FKSP prakticky nutný. Naopak příspěvkové organizaci přináší jen zkomplikování a zneprůhlednění účetnictví, nemluvě ani o zbytečných bankovních poplatcích.
Ministerstvo financí pro vyjasnění vydalo k této problematice Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb. V tomto dokumentu je logicky pro rozpočtové organizace uvedená povinnost požadována i nadále. Pro příspěvkové organizace je ale pouze doporučená!
U příspěvkových organizací tedy stojí za zvážení, zda samostatný účet FKSP (a to nejen kvůli penzijnímu pojištění) nezrušit. Nikdo sice nemůže zaručit, že nějakou novelou v budoucnu nebude tato povinnost znovu nařízena. Každý měsíc bez tohoto zbytečného samostatného účtu ale stojí za to.


Zpět 
 
Pošta: betak@betak-dr.cz
Mobil: +420 608 435 283

Poslední úpravy:  neděle, 31. března 2024.