Ing. Drahomír Běťák
organizační a ekonomický poradce
Karla Čapka 2309/11,  697 01  Kyjov
IČO: 42307384
Živnostenský list vydán MěÚ Kyjov pod č.j. ZIV/3214/2008/Vav/2

Pam5 - verze 196.02 z 2024-01-07

Tato verze je první verzí, která umožňuje přechod na rok 2024. Po přechodu na leden je možno v programu s jistou dávkou opatrnosti normálně pracovat. Program ovšem při každém vstupu do režimu Zpracování bude zobrazovat upozornění 'Touto verzí programu zatím nelze definitivně počítat mzdy roku 2024.' Na lednových mzdách je ale možno normálně pracovat. Před definitivními tisky ledna ovšem bude nutno si stáhnout novou verzi a touto verzí provést závěrečný přepočet mezd!
Doporučeno je během ledna též občasné sledování webu programu, zda na něm nebude vystavena nějaká aktualizace. Očekávat lze minimálně úpravu některých formulářů pro rok 2024 a opravy případných chyb.
Program v této verzi ještě neumožňuje roční zúčtování daně.

Změny ve funkcích programu

Změna minimální a zaručené mzdy
Nařízením vlády č. 396/2023 Sb. bylo s platností od 1. ledna 2024 novelizováno:
1. Minimální mzda
  • Minimální mzda měsíční se mění z hodnoty 17300 na 18 900 Kč
  • Minimální mzda hodinová se mění z hodnoty 103,80 na 112,50 Kč
2. Dochází ke změně tabulky zaručených mezd pro jednotlivé Skupiny prací. Blíže viz tabulka Nejnižší úroveň zaručené mzdy, která je převzata z nápovědy k zaručené mzdě ve mzdovém programu. V tabulce je vidět nová i předchozí právní úprava. Letošní změny jsou červeně zvýrazněny.
Vše je v programu automaticky promítnuto.

Sociální zabezpečení
1. Průměrná mzda
Většina parametrů pro sociální pojištění a potažmo v některých případech i daně se odvíjí od tzv. Průměrné mzdy. Nařízením vlády č. 286/2023 Sb. byla vyhlášena průměrná mzda pro rok 2024 ve výši 43 967 Kč (v roce 2023 to bylo 40324 Kč).
2. Další důležité parametry:
2.1 Maximální roční vyměřovací základ sociálního pojistného: 48 x průměrná mzda = 2 110 416 Kč
2.2 Rozhodný příjem podmiňující účast zaměstnanců na nemocenském se nemění a stále činí 4000 Kč
2.3 Rozhodný příjem u Dohod o PP dle §7a zákona č. 187/2006 Sb. o nemocenském pojištění:
Do konce června zůstává loňská hranice 10 000 Kč; od 1. července platí (viz dále doslovná citace zákona):
(2) Rozhodná částka u DPP činí
a) ze všech zaměstnání vykonávaných na základě dohody o provedení práce u téhož zaměstnavatele v kalendářním měsíci 25 % průměrné mzdy podle § 23b odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a to po zaokrouhlení na celé pětisetkoruny směrem dolů, nebo
b) ze všech zaměstnání vykonávaných na základě dohody o provedení práce u různých zaměstnavatelů v kalendářním měsíci 40 % průměrné mzdy podle § 23b odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a to po zaokrouhlení na celé pětisetkoruny směrem dolů.
(3) Výši rozhodné částky podle odstavce 2 písm. a) a b) vyhlašuje Ministerstvo práce a sociálních věcí ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv sdělením.
3. Změna sazby soc. poj. placeného zaměstnancem z 6,5 na 7,1%
4. Redukční hranice pro náhradu nemocenských dávek vyplácenou zaměstnavatelem Dle Sdělení MPSV č. 313/2023 Sb. a §192 zákoníku práce nově činí:
  • Redukční hranice č. 1: 256.55 Kč (1466*0,175, zaokrouhleno na celé haléře nahoru)
  • Redukční hranice č. 2: 384.83 Kč (2199*0,175, zaokrouhleno na celé haléře nahoru)
  • Redukční hranice č. 3: 769.48 Kč (4397*0,175, zaokrouhleno na celé haléře nahoru)
5. Sleva pojistného placeného zaměstnavatelem dle zákona č. 589/1992 Sb. o pojistném na sociální zabezpečení, §7a až §7c:
Sleva přetrvává i v roce 2024, pouze s nepatrnými úpravami. Nové formulace v §7a jsou v textu níže vyznačeny tučně (ostatní, zde neuvedená ustanovení jsou beze změny nebo jen se změnou formální):
Paragraf §7a:
(1) Zaměstnavatel má nárok na slevu na pojistném za kalendářní měsíc za zaměstnance v pracovním nebo služebním poměru, který
a) původní formulace: je starší 55 let, nová formulace dosáhl alespoň 55 let
d) se zároveň připravuje na budoucí povolání studiem a je mladší 26 let; studium se posuzuje podle § 21 odst. 1 písm. a), § 22 a 23 zákona o důchodovém pojištění,
(3) Sleva na pojistném za zaměstnance nenáleží, pokud
a) úhrn vyměřovacích základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo služebním poměru u téhož zaměstnavatele za kalendářní měsíc je vyšší než 1,5násobek průměrné mzdy ; tato částka průměrné mzdy se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru,
b) úhrn vyměřovacích základů zaměstnance ze všech zaměstnání vykonávaných v pracovním nebo služebním poměru u téhož zaměstnavatele připadající na 1 hodinu z úhrnu odpracovaných hodin ze všech těchto zaměstnání v kalendářním měsíci je vyšší než 1,15 % průměrné mzdy ; úhrn vyměřovacích základů připadající na 1 hodinu a tato částka průměrné mzdy se zaokrouhlují na celé koruny směrem nahoru. Za odpracovanou hodinu se považuje též hodina, za kterou podle zvláštních právních předpisů náleží náhrada mzdy nebo platu, a hodina, za kterou náleží započitatelný příjem poskytnutý za dobu pracovního nebo služebního volna, který nahrazuje ztrátu příjmu ve výši průměrného výdělku nebo ve výši mzdy nebo platu, které by náležely za dobu tohoto volna,
Vše výše uvedené je v programu automaticky promítnuto.
 
Daně

1. Změny v měsíčním zdaňování mezd

Tyto změny se budou uplatňovat již od 1. ledna 2024. Jedná se o:
1. Sazba daně
Daň z příjmu fyzických osob je již dlouho koncipována jako progresivní se dvěma sazbami odstupňovanými podle výše daněného příjmu. Do stanovené hranice je příjem zdaňován nižší sazbou. Ta část příjmů, která překračuje danou hranici, je zdaňována sazbou vyšší. Uvedená hranice je odvozována od tzv Průměrné mzdy, která je používána hlavně pro účely sociálního pojištění (viz zde kapitola o sociálním pojištění) a každoročně bývá navyšována. Ta je pak pro tento účel násobena koeficientem, který byl po dlouhou dobu roven 48. V rámci letošního konsolidačního balíčku byl však snížen na 36. Nový stav ve srovnání s rokem 2023 je vidět v následující tabulce:
   řádek  výpočet   Rok 2023     Rok 2024  
Průměrná mzda 1 - 40324 43967
Hranice vyšší sazby v násobku prům. mzdy 2 - 48 36
Z toho roční hranice v Kč 3  řádek1 * řádek2  1 935 552 1 582 812
Z toho měsíční hranice 4 řádek3 / 12 161 296 131 901
V programu je automaticky promítnuto.
2. Hranice srážkové daně u zaměstnanců na základě Dohody o provedení práce, kteří nepodepsali Prohlášení, se do konce června 2024 nemění a zůstává 10000 Kč. Od 1. července ale bude sledovat 'Rozhodnou částku pro účast Dohod o PP na nemocenském pojištění' viz zde odstavec sociálního pojištění.
V programu je a od července bude automaticky promítnuto.
3. Daňový dopad zapůjčení motorového vozidla zaměstnanci i pro soukromé účely
V programu nemůže být automaticky promítnuto. Uživatelé, kteří o tomto účtují, si musí změnu nastudovat a zadávat sami.
4. Daňová uznatelnost příspěvků na stravování: Dochází mimo jiné ke sjednocení zásad pro poskytování stravenek a stravenkového paušálu, ke změně limitů pro osvobození od daně
V programu nemůže být automaticky promítnuto. Uživatelé, kteří o tomto účtují, si musí změnu nastudovat a zadávat sami.
5. Benefity
V programu nemůže být automaticky promítnuto. Uživatelé, kteří o tomto účtují, si musí změnu nastudovat a zadávat sami.
6. Zrušení slevy na studium
V programu je automaticky promítnuto. Program všem zaměstnancům slevu k 1. lednu ruší sám.

2. Změny v celoroční daňové povinnosti

Jedná se o zrušení spousty odpočtů a slev. Tyto změny se týkají celé široké oblasti daní. Ve mzdové oblasti se však tyto změny budou týkat jen ročního zúčtování daně za rok 2024, tedy až za rok! Pro RZ daně za rok 2023 vyplácené začátkem roku 2024 platí dosavadní právní úprava!!! Z těchto důvodů zde změny nejsou vůbec uváděny.
Fond FKSP
(z valné části jen pro organizace vyplácející plat)
Součástí konsolidačního balíčku jsou též změny ve Fondu kulturních a sociálních potřeb. Oblasti mezd se týká především snížení sazby odvodu do FKSP z dosavadních 2% na 1% objemu nákladů zúčtovaných na platy/mzdy. Tato změna je samozřejmě automaticky promítnuta do mzdového programu. Kromě toho ale dochází ke značnému zpřísnění pravidel pro čerpání fondu. Toto mzdový program ale nemůže řešit a proto je nezbytné, aby se s novými pravidly uživatelé co nejdříve seznámili!
Exekuce
V oblasti exekucí dochází jen k drobnější změně: Končí platnost dočasného covidového navýšení měsíčních normativních nákladů na bydlení ve výši 1400,-Kč daného paragrafem 26a zákona č. 117/1995. Nová výše nákladů na bydlení se vrací na původní hodnotu 14 197,-Kč.
Nové i původní hodnoty jsou vidět ve sloupcích 'od měsíce 2024/01', 'od měsíce 2023/01' tabulky Exekuce-legislativa v příloze, která je zde převzata z nápovědy k exekucím ve mzdovém programu.
Změna účtování náhrad za DNP a souvztažně s tím i statistických výkazů MŠMT pro rok 2024
(jen pro organizace z resortu školství)
Od roku 2024 budou náhrady za DNP v resortu školství hrazeny nikoliv z ONIV, ale z prostředků na platy. Ministerstvo školství proto provedlo v metodice výkazu P1-04 na první pohled malou, ale přitom zásadní a velmi složitou změnu. V několika nově zavedených řádcích výkazu se budou promítat i náhrady za DNP placené zaměstnavatelem, které se dosud ve výkazu vůbec neuváděly. Budou se vykazovat jen ty náhrady, které budou placeny ze státního rozpočtu, a to zvlášť za normální zaměstnance a zvlášť za dohodáře. K tomu účelu budou ve všech organizacích z resortu muset být sledovány za tyto kategorie odděleně. Ve mzdovém programu byly proto za položku 'M0427 Náhrada za DNP v zákonné výši' doplněny nové položky
1. M0408 z toho náhr. ze SR (BezOON)
V položce jsou obsaženy jen náhrady za DNP vyplácené normálním zaměstnancům ze státního rozpočtu včetně fondů ESF a NPO. Tato položka je naplňována současně s výpočtem mzdy. Při zpracování rekapitulací a statistiky P1-04 pak jsou od ní odečítány ty náhrady, které uživatel v rámci rozúčtovávacích položek 'O0491 Rozúčtování č. 1''O0507 Rozúčtování č. 17' určil ke hrazení z Jiných zdrojů.
Toto přeúčtování si musí uživatel zadávat sám prostřednictvím standardních rozúčtovávacích položek 'O0491 Rozúčtování č. 1''O0507 Rozúčtování č. 17'. K tomu účelu bylo na Kartu rozúčtování přidáno nové zaškrtávací políčko Převádět náhrady za DNP (od roku 2024). Toto rozúčtování samozřejmě stačí zadávat pouze tehdy, pokud má zaměstnanec placenu celou nebo část mzdy z Jiných zdrojů a současně má nějaké náhrady za DNP. Od následujícího měsíce po skončení poskytování náhrady je rozumné tento předpis zrušit. Vzhledem k tomu, že následující 'Cíle převodu'
  • Fondy ESF ve variantách placených z MŠMT
  • Podpůrná opatření MŠMT
  • Národní plán obnovy
se vykazují úplně normálně do státního rozpočtu, u převodu normální mzdy do těchto kategorií není třeba vyplňovat nic. Vyplňovat se tedy musí pouze pro následující 'Cíle převodu':
  • Hospodářská (doplňková) činnost
  • Ostatní zdroje
  • Fondy ESF hrazené mimo MŠMT
  • Refundace
Toto nově zavedené políčko lze vyplňovat dvojím způsobem:
  • V samostatném předpisu rozúčtování zadaném na první volné rozúčtovávací položce. V tomto předpisu musí být pole 'Co převádět' prázdné. Použít lze jak rozúčtování procentem (zde se jedná o procento z celkové částky náhrad DNP), tak částkou.
  • Rozúčtování náhrad DNP přidat na stávající Kartu rozúčtování mzdy. Zde ale existují striktní pravidla, kdy rozúčtování DNP na stávající kartu nelze zadat:
    1. Pokud se normální mzda rozúčtovává částkou
    2. Pokud se rozúčtovávají jen některé složky mzdy
Pokud uživatel zadá z výše uvedených pravidel nepřípustnou kombinaci, program ho na to upozorní a problematické políčko odmítne uložit.
2. M0413 z toho náhr. ze SR (OON)
V položce jsou obsaženy jen náhrady za DNP vyplácené dohodářům ze státního rozpočtu včetně fondů ESF a NPO. Blíže ke způsobu zadávání viz popis předchozí položky.
3. M0414 z toho náhr. mimo SR
V položce jsou obsaženy náhrady za DNP, které uživatel určil jako hrazené z Jiných zdrojů. Zde nejsou členěny na BezOON a OON, neboť to metodika MŠMT nevyžaduje.
Tyto položky jsou skryté. Neprojeví se ani na obrazovce, ani na výplatním lístku či mzdovém listě. Tištěny ale jsou v rekapitulacích.
Mezi všemi položkami náhrad za DNP dle výše uvedeného musí platit rovnice:
M0408+M0413+M0414 = M0427
Uživatelům doporučuji od prvopočátku, tedy již od lednových mezd, tyto 3 kategorie náhrad účtovat v účetnictví odděleně.. Jako podklad pro účtování budou sloužit Rekapitulace. V brzké době by měly být do programu doplněny i položkové sestavy za jednotlivé zaměstnance, které bude vhodné zakládat do účetnictví též.
Z metodiky ministerstva školství ale není zřejmé, jaká část náhrad za DNP se má dle výše uvedeného vyčleňovat ze státního rozpočtu. Pokud je rozúčtovávána normální mzda procentem z celé mzdy, pak je to jasné. Kolik ale máme ze státního rozpočtu vyčlenit náhrad za DNP, když v průběhu roku účtujeme z Ostatních zdrojů např. jen odměny? Je pravdou, že stejný problém existuje již od prvního zavedení náhrad za DNP zákoníkem práce cca před 10 lety. Uživatelé po celou tuto dobu správně měli náhrady rozúčtovávat v účetnictví (z jakých peněz v těchto případech náhrady účtovali?). Pravděpodobně se to moc neřešilo, protože náhrady se platily z ONIV, v nichž to nebylo příliš vidět. Ode dneška se ale tento problém zviditelní. Nezbývá, než doufat, že tento problém ministerstvo upřesní v metodice.
Řádná dovolená dohodářů
Od 1. ledna vzniká dohodářům (DPP i DPČ podle totožných zásad) nárok na dovolenou. Podle zákona se dovolená dohodářů počítá úplně stejně jako u normálních pracovních poměrů. Rozdíl je v posuzování týdenního úvazku zaměstnance. U pracovních poměrů se vždy bere skutečný týdenní úvazek, kdežto u dohodářů zákoník práce zavedl fiktivní úvazek ve výši 20 hod/týden bez ohledu na skutečnost. V programu je dovolená dohodářů řešena následovně:
1. Všem dohodářům je třeba ihned při nástupu vyplňovat kategorii nároku úplně stejně, jako u pracovních poměrů. U stávajících je třeba s platností od 1. ledna 2024 kategorii doplnit!
2. Nárok na dovolenou:
Při výpočtu nároku program u dohodářů postupuje odlišně proti pracovním poměrům: U pracovního poměru předpokládá počty odpracovaných hodin v budoucích měsících přesně podle zadaného turnusu. Výsledkem je, že již v lednu má zaměstnanec spočten plný celoroční nárok, což je správně. Ten se pak v průběhu roku postupně zpřesňuje. U dohodářů program vychází pouze ze skutečně odpracovaných hodin v předchozích měsících a v měsíci aktuálním. Hodiny v budoucích měsících bere nulové. Výsledkem je, že v lednu má nárok minimální; většinou dokonce nulový. V dalších měsících je nárok automaticky přepočítáván a tedy postupně roste. Nevím, zda tento postup je v souladu se zákonem, ale u dohodářů to snad ani jinak dělat nelze. Odpracované hodiny v budoucích měsících jsou totiž velkou neznámou.
3. Čerpání dovolené se bude lišit podle toho, jak má dohodář vyplněnu položku 'P0070 Práce s kalendářem':
  • Varianta 'S kalendářem'
    Dovolená se zadává úplně stejně jako u pracovních poměrů. Samozřejmou podmínkou ale je, že turnus vyplněný v programu přesně odpovídá skutečnosti.
  • Varianta 'Ručně'
    V této variantě lze k čerpání dovolené využít položku 'M0054 Čerpaná dovolená ručně'. Samozřejmostí je pak též zadání správného počtu odpracovaných hodin v položce 'M0132 Správný počet hodin'.
  • Varianta 'Bez kalendáře'
    Tuto variantu nelze v nových podmínkách zásadně doporučit. Stávajícím dohodářům je třeba ji změnit!!!
Ještě k příplatkům dohodářů
(pouze pro organizace vyplácející plat)
V minulé verzi 196.01 z 2023-11-30 byl umožněn výpočet nově zavedených příplatků za práci v sobotu, neděli a příplatků nočních u každého dohodáře individuálně. Zvolená sazba ovšem platila pro oba tyto příplatky stejně. Podle jednoho z výkladů zákona je ale v některých případech nutné každý z obou příplatů ocenit sazbou jinou. Od dnešní verze to je v programu možné. Za tím účelem byla na položce 'O0327 Dohodář: druh sazby příplatků' rozšířena nabídka o poslední dvě hodnoty v následující tabulce:
 ??? (nevyplněná položka)
Budou použity obě sazby dle legislativy pro mzdu. Nevyplněná položka tedy znamená totéž, jako následující varianta 'legislat. mzda'.
 legislat. mzda   Sazba obou příplatků dle legislativy pro mzdu
 legislat. plat   Sazba obou příplatků dle legislativy pro plat
 noční jako plat   Jen samotný příplatkek za noční práci dle legislativy pro plat. Příplatkek za práci v So,Ne dle legislativy pro mzdu.
 So,Ne jako plat   Jen samotný příplatkek za práci v So,Ne dle legislativy pro plat. Příplatkek za noční práci dle legislativy pro mzdu.
Podle výše uvedeného je tedy tuto položku třeba vyplňovat pouze u zaměstnanců, kteří mají mít vyplácen alespoň jeden z obou příplatků podle legislativy platové.
U zaměstnanců nedohodářů nemá položka žádný smysl a není třeba jí věnovat žádnou pozornost.

Uživatelů z podnikatelské sféry se celý tento problém vůbec netýká a daná položka u nich dokonce vůbec neexistuje.
Rekapitulace - opravy
V několika posledních aktualizacích byly upravovány obě Rekapitulace sloupcové. Čísla v nich tištěná byla vždy správná. Aktualizace se týkaly rozčlenění mzdy do jednotlivých sloupců v některých speciálních případech. Bohužel, zatím vždy když aktualizace napravovala některý problém, vygenerovala problém úplně jiný. V dnešní aktualizaci bylo proto rozčlenění do sloupců zcela přepracováno. Snad je tímto uvedený dlouhodobý problém vyřešen. Pokud bude u někoho problém přetrvávat nebo vznikne úplně jiný, pak prosím o informaci.
Excelová tabulka 'Kontrola nároku na dovolenou'
Na webu programu pod odkazem Mzdy - různé / 'Kontrola nároku na dovolenou dle odpracovaných hodin' je již dlouho vystavena excelová tabulka pro kontrolu dovolené. V ní si uživatel může (např. při pochybnostech o správnosti nároku vypočteného programem) nárok na dovolenou kterémukoliv zaměstnanci zkontrolovat. V tabulce sice nedochází k žádným změnám, ale v dnešní verzi je přidána záložka pro rok 2024. Nová tabulka je zde: Dovolena_2024.xls. Uživatelé, kteří uvedenou tabulku používají, si ji proto musí z webu zaktualizovat. Na titulní záložce (záložka 'Titulni_stranka') tohoto excelového souboru je jako předtím návod k jeho používání.
Obdobně byla aktualizována tabulka pro dovolenou dodatkovou.
Od roku 2024 lze i u dohodářů pro kontrolu nároku používat stejnou excelovou tabulku jako u pracovních poměrů s dvěma odlišnostmi:
  • Ve sloupci 'Týdenní úvazek v hodinách' musí být bez ohledu na skutečnost zadáno 20 hodin, neboť je to fikce daná přímo zákoníkem.
  • V uplynulých měsících a v měsíci současném ve sloupci 'Skutečně odpracované hodiny' musí být zadána skutečnost a v měsících budoucích nula!
Upozornění na nadcházející důležité povinnosti týkající se ještě starého roku:
Upozorňujeme hlavně začínající mzdové účetní na:
1. Plnění povinného podílu osob se zdravotním postižením Všichni zaměstnavatelé s přepočteným počtem nad 25 zaměstnanců jsou povinni do 15. února odeslat formulář o plnění tohoto povinného podílu a v případě nesplnění do téhož termínu zaplatit sankční odvod do státního rozpočtu. Formulář je nejlépe vyplnit elektronicky na webu úřadu: www.uradprace.cz/plneni-povinneho-podilu. Jako podklad pro vyplnění slouží v programu sestava '502 Přepočtené stavy pro ZPS'. Umístěna je v menu Tisky sestav / Přehledy.
2. Všichni zaměstnavatelé jsou povinni za uplynulý rok podat tiskopis vyúčtování zálohové a srážkové daně, nejlépe na Daňovém portálu. Termín podání je u zálohové daně do konce února a u daně srážkové do konce března. Pokud z nich vyplyne nedoplatek daně, pak jej samozřejmě okamžitě doplatit. Jako podklad pro jejich vyplnění slouží v programu sestavy
  • Sestava roční s exportem do XML
  • Srážková daň roční s exportem do XML
Umístěny jsou v menu Tisky sestav / Závěrkové sestavy / Daně. Obě sestavy je třeba zkontrolovat s účetnictvím. Vytvořené XML soubory je pak nutno načíst na Daňový portál, dodělat je a odeslat.


Zpět 
 
Pošta: betak@betak-dr.cz
Mobil: +420 608 435 283

Poslední úpravy:  neděle, 7. ledna 2024.