Ing. Drahomír Běťák
organizační a ekonomický poradce
Karla Čapka 2309/11,  697 01  Kyjov
IČO: 42307384
Živnostenský list vydán MěÚ Kyjov pod č.j. ZIV/3214/2008/Vav/2

Pam5 - verze 194.02 z 2022-03-??

Změny ve funkcích programu

Nové přihlášky/odhlášky na OSSZ
Všeobecné informace:
Česká správa sociálního zabezpečení 1. dubna 2022 nasadí zásadním způsobem novelizované přihlášky/odhlášky k nemocenskému pojištění zaměstnanců. Od tohoto data již nepůjde podat přihlášky/odhlášky ve formátu dosavadním. O těchto skutečnostech bylo již informováno v minulé verzi 194.01 z 2022-02-28.
Zde je zopakováno vše z uvedené verze a navíc doplněno novými informacemi:
1. Nová verze bude mít v Odhlášce integrovány všechny údaje, které byly dosud obsahem samostatného papírového dokumentu 'Potvrzení pro podporu v nezaměstnanosti' vystavovaného pro Úřad práce. V tištěném formuláři Odhlášky byla pro tento účel přidána druhá strana, která shrnuje všechny nově přidané informace. Původní formulář 'Potvrzení pro podporu v nezaměstnanosti' se tímto datem stane zbytečným a zaměstnavatelé jej přestanou vystavovat.
Naproti tomu Přihlášky se příliš nemění.
2. Před vystavením každé Odhlášky uživatel bude muset vyplnit ty položky, které mají vliv na výši podpory v nezaměstnanosti, a to i v případech, kdy zcela jistě ví, že zaměstnanec o podporu nebude žádat!!!. Seznam těchto položek včetně důležitých informací o jejich vyplňování je v tabulce 'Důležité informace k vyplnění položek nutných pro Odhlášky' uvedené níže. Tyto informace je naprosto nezbytné důkladně prostudovat!!!
3. Program byl upraven tak, že vyhotovuje vždy správnou verzi XML souboru podle data nástupu i výstupu zaměstnance.
4. Nové Přihlášky/Odhlášky nebylo možno dostatečně otestovat. Důkladné testování totiž bude možné až po spuštění nové verze na e-Portálu, ke kterému dojde 1. dubna. Proto je téměř jisté, že ihned na začátku dubna bude vydána opravná verze programu (a asi ne jen jedna!). Lze tedy doporučit v prvních dubnových dnech sledování tohoto webu.
5. Vzhledem k tomu, že první verze XML souboru budou téměř jistě obsahovat chyby, bude více než dříve nutné Přihlášky/odhlášky podávat ne přímo datovou schránkou, ale přes e-Portál ČSSZ. Ten totiž před odesláním každé podání napřed otestuje a dokonce umožní jeho ruční opravu, případně kompletně ruční pořízení celého dokladu. Navíc je odeslání přes e-Portál stejně jednoduché, jako odeslání přímo datovou schránkou!
Z výše uvedených důvodů by !!!každé!!! podání na OSSZ (Přihlášky/odhlášky, Přehledy pojistného, Přílohy k dávkám DNP, Evidenční listy) mělo být vždy řešeno přes e-Portál!!!
4. Úřady novým informacím v Odhlášce přikládají značnou důležitost. Za přečtení stojí následující článek na webu www.podnikatel.cz; zde pak odstavec 'Sankce za neoznámení údajů – rekapitulace'. Podle tohoto odstavce za pozdní podání odhlášky lze uložit pokutu jen do 20 000,-Kč. Za podání včasné, ale bez nových informací pro Úřad práce pak do 100 000,-Kč!!! Takže úplné nepodání vyjde podstatně levněji, než neuvedení nových údajů na včasném podání!!! V dalším odstavci 'Problematický bude údaj o průměrném výdělku' tohoto článku je též upozorňováno na praktickou nemožnost dodržení 8denního termínu podání odhlášky v některých případech skončení pracovního poměru v prvních dnech nového kvartálu. Do odhlášky se totiž musí v těchto případech použít nový průměr na dovolenou, který ale zatím nelze vyčíslit, pokud ještě nejsou spočteny mzdy starého měsíce!
 
Důležité informace k vyplnění položek nutných pro Odhlášky:
1. Při startu sestavy jak ve verzi pro jednoho zaměstnance, tak hromadném je zobrazeno okno s upozorněním na povinnost vyplnění položek:
  • 'O0347 důvod ukonč pro úřad práce'
  • 'O0348 důvod neposkytnutí podpory'
  • 'O0346 odstupné v násobku hr.výděl'
u končících zaměstnanců. V tomto okně uživatel může volit mezi pokračováním v sestavě nebo jejím ukončení. Pro pokračování se lze rozhodnout:
  • pokud víme, že nikdo nekončí
  • nebo máme jistotu, že všichni končící mají tyto položky správně vyplněny.
2. Informace o důvodu ukončení pracovního poměru. K tomu účelu byla do programu (v okně na položce O0320 DRUH PRACOVNÍHO POMĚRU) doplněna nová položka
O0347 důvod ukonč pro úřad práce
Pokud nebude tato položka vyplněna, pak program zobrazí upozornění, že odhláška bude chybná. Přesto ji ale provede!
3. Informace, zda zaměstnanec má nebo nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti. K tomu účelu byla do programu (také v okně na položce O0320 DRUH PRACOVNÍHO POMĚRU) doplněna nová položka
O0348 důvod neposkytnutí podpory
Vybírá se z následující nabídky:
kód význam
 ??? (prázdná hodnota)
V době zpracovávání odhlášky zaměstnance z nemocenského pojištění může být tato prázdná hodnota zadána pouze tehdy, když má v programu uvedenu jednu z následujících skutečností:
  • Je poživatelem starobního důchodu
  • Je 'Uvolněný funkcionář'
V těchto případech si správný kód ('starobní důchodce' nebo 'vybraná zaměstnání') doplní program sám. Vyplnění položky i v těchto případech ale nemůže škodit. Existují ale i další výjimečné případy pracovních vztahů mimo zákoník práce (např. členové maturitních komisí apod.), které program automaticky správně nezařadí a bude nutné ruční vyplnění.
 úmrtí Zaměstnání skončilo z důvodu úmrtí pojištěnce
 starobní důchod   Pojištěnec, jemuž skončilo zaměstnání, je poživatelem starobního důchodu
 vybraná zaměst. V metodice ČSSZ je uvedeno množství různých zaměstnání, která vylučují poskytnutí podpory v nezaměstnanosti. Z nich pro uživatele našeho programu připadají v úvahu pouze:
  • členové zastupitelstev územních samosprávních celků
  • fyzické osoby neuvedené v § 5, písm. a) bodech 1 až 21 zákona č. 187/2006 Sb. (zákon o nemocenském pojištění)
 žádný důvod Nic nebrání poskytnutí podpory (všechny zde neuvedené případy).
Tuto hodnotu je třeba povinně vyplnit všem zaměstnancům, jimž bude náležet podpora v nezaměstnanosti!!! Pokud nebude zadána, zaměstnanec podporu od úřadu nedostane!!!
Pokud nebude tato položka vyplněna (vyjma výše uvedených případů), pak program zobrazí upozornění, že odhláška bude chybná. Přesto ji ale provede!
4. Informace o výši odstupného. Tuto výši program bere z položky
O0346 odstupné v násobku hr.výděl
Program v případě nulové hodnoty v uvedené položce nemůže vědět, zda zaměstnanec skutečně nemá nárok na odstupné, nebo položku uživatel jen zapomněl vyplnit. Takže zodpovědnost za správnost je zcela na uživateli!!! Pokud by zaměstnanec odstupné dostal a přitom by nebylo vykázáno v odhlášce, pobíral by značnou část podpory v nezaměstnanosti neoprávněně se všemi dopady na zaměstnavatele z toho plynoucími!!!
 
Informace k výpočtu průměrného čistého výdělku potřebného do Odhlášky

1.   Průměrný hrubý výdělek:

Výpočet se liší podle druhu pracovněprávního vztahu:
1.1   Normální pracovní poměr: (stejně i pro Dohody o PČ, které mají zadáno v položce 'P0070 Práce s kalendářem' hodnotu "S kalendářem"):
Hrubý příjem se počítá následovně:
Hrubý = Průměr * Úvazek * 21,74
kde znamená:
Hrubý průměrný hrubý výdělek
Průměr průměr pro pracovněprávní účely (= průměr na dovolenou)
Úvazek denní úvazek v hodinách
21,74 zákoníkem práce daný průměrný počet pracovních dnů v měsíci
1.2 Všechny ostatní případy: Průměrný hrubý příjem nelze počítat jako u pracovních poměrů, protože tito zaměstnanci mají neurčitý úvazek. Program proto vysečítá ve 3 měsících předcházejících datu ukončení skutečný měsíční výdělek a počty kalendářních dní. Průměrný výdělek pak bere následovně:
Hrubý = 30,5 * SumaHrubá / PočetKalDnů
kde znamená:
Hrubý výsledný průměrný hrubý výdělek
SumaHrubá suma výdělků za období viz výše
PočetKalDnů suma kalendářních dnů v pracovním poměru za období viz výše
30,5 průměrný počet kalendářních dnů v měsíci

2.   Průměrný čistý výdělek:

2.1   Zaměstnanec pouze s jedním osobním číslem (tzn. bez souběhů):
Průměrný čistý příjem se spočítá z průměrného hrubého spočteného viz výše v bodě 1. odečtením sociálního a zdravotního pojištění a daně, které by v měsíci odchodu z tohoto výdělku zaplatil. Přitom se nepřihlíží k bonusu na děti.
2.2   Zaměstnanec s více osobními čísly (tzn. se souběhy)
Přitom je lhostejné, zda se jedná o osobní číslo tzv. hlavní, nebo kterékoliv souběžné. Průměrný čistý příjem se stejně jako u zaměstnance s jedním PP podle předchozího bodu spočítá z průměrného hrubého výdělku spočteného v bodě 1. viz výše odečtením sociálního a zdravotního pojištění a daně, které by v měsíci odchodu z tohoto výdělku zaplatil. Sociální a zdravotní pojištění se počítá stejně, jako by zaměstnanec měl jen jedno osobní číslo. Zásadní rozdíl je ale ve výpočtu daně. Podle zákona o daních z příjmů se totiž všechny pracovní poměry zaměstnance daní společně. Program spočte daň ze součtu všech průměrných hrubých příjmů za jednotlivé pracovní poměry zaměstnance a daň připadající na konkrétní poměr bere jako alikvotní část celkové daně v poměru základů daně.
Exekuce
Zákonem č. 286/2021 Sb. byl novelizován zákon č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád. Novela přináší v oblasti exekucí ze mzdy (viz §270) nárok zaměstnavatele na úhradu nákladů za provádění exekucí. Nová formulace zní:
Plátce mzdy má vůči povinnému nárok na paušálně stanovenou náhradu nákladů, které mu vznikly za kalendářní měsíc, v němž provádí srážky ze mzdy povinného. Náklady plátce mzdy jsou náklady výkonu rozhodnutí. Provádí-li plátce mzdy zároveň srážky k vydobytí několika pohledávek vůči témuž povinnému, náleží mu náhrada nákladů pouze jednou. Právo na částku náhrady nákladů, jež nebyla odečtena podle § 289 odst. 2, § 291 odst. 3 nebo § 293 odst. 1 ze sražené částky před jejím vyplacením nebo zasláním, zaniká.
O této skutečnosti bylo již informováno ve verzi 193.06 z 2022-01-16.
Zde je zopakováno vše z uvedené verze a navíc doplněno novými informacemi.
Zásady pro uplatňování jsou následující (zjednodušeno):
  • Paušální náhrada je v současnosti stanovena na 50,-Kč za měsíc.
  • Náleží pro daného zaměstnance zaměstnavateli pouze jednou, i když má zaměstnanec více exekucí. Náhradu si zaměstnavatel musí srazit přímo z provedené srážky a nelze ji účtovat zpětně. Náhrada nesmí přesahovat 1/3 celé provedené srážky.
  • Paušálně stanovená náhrada nákladů plátce mzdy se uspokojuje před všemi ostatními pohledávkami z první třetiny.
  • Náhrada náleží pouze za exekuce zahájené po 1. lednu 2022.
  • Nelze ji poskytovat za srážky z důvodu insolvence (insolvenční srážky) nebo z důvodu výkonu soudního rozhodnutí.
V programu je celá agenda řešena následovně:
  • Na Kartě srážky je přidáno nové pole nazvané 'Nárok na náhradu za exekuci' s možnými hodnotani Ne, Ano. Hodnotu Ano může uživatel zadávat jen u exekucí, jež dle výše uvedeného zakládají právo na náhradu. Hodnotu tohoto pole lze zpětně měnit i u stávajících srážek.
  • Náhradu program ukládá do stávající zastaralé a již mnoho let nepoužívané položky 'M0683 Vyplacená zál. na další plat', která byla přejmenována na 'M0683 Náhrada nákladů na exekuce'. Položka je umístěna ve mzdovém oddělení v okně srážek ze mzdy.
  • Uživatelé, kteří používají excelovou tabulku kontroly zaúčtování mezd z webu programu (v sekci Mzdy - různé; zde Excelová tabulka pro kontrolu správnosti a provázanosti výplaty mzdy), si mohou stáhnout její novou verzi doplněnou o uvedenou položku. Lze ovšem nadále používat tabulku stávající a tuto položku zadávat do některé nepoužívané srážky.
  • Při zaúčtovávání mezd do účetnictví se u této položky jedná o výnos, tedy některý účet třídy 6. Zaúčtování bude vypadat následovně:
    MD 331 / Dal 6xx
  • Celý mechanismus srážení náhrad bude fungovat zcela automaticky. U exekucí, které zakládají právo na náhradu, stačí vyplnit na Kartě srážky výše uvedené nově zavedené pole. Vše ostatní provede program.
Od dnešní verze je možno celý mechanismus využívat.
Statistický výkaz P1-04 (jen pro organizace z resortu školství)
Proti loňsku nedochází k žádné změně.


Zpět 
 
Pošta: betak@betak-dr.cz
Mobil: +420 608 435 283

Poslední úpravy:  středa, 30. března 2022.